מרכז הערכה

במסגרת תהליך המיון והסינון של מועמדים לעבודה, נעזרים חברות וגופים גדולים במרכזי הערכה חיצוניים, כדוגמת: פילת ואדם מילא, אליהם מוזמנים המועמדים לצורך מיון והערכה של מאפייני אישיות ותפקוד חברתי, החשובים לארגון המגייס. ישנם גופים גדולים, כדוגמת טבע, סלקום והוט, המקיימים מרכז הערכה בתוך הארגון עצמו.

מטרת מרכז ההערכה היא להעריך את התנהגותם החברתית של המועמדים לעבודה, את יכולתם לשתף פעולה, להשפיע ולקבל החלטות בצוות. בנוסף, מתבצע אבחון של יכולת עמידה בלחץ והתנהגויות חריגות, כגון תוקפנות וסגירות.

מרכזי הערכה יכולים לבחון עבור המעסיק, בעת ובעונה אחת, מספר מועמדים ולהשוות ביניהם. בתהליך ההערכה עשויים לקחת חלק עד כ-12 מועמדים בו זמנית, ומנחה, בדרך כלל פסיכולוג תעסוקתי, אחד או יותר.

כדאי לזכור:         

  • הגורם המרכזי המשפיע על הצלחת ההערכה הוא תחושת הביטחון החברתי של המועמדים לעבודה. הגיעו למבחן רגועים, בטוחים וממוקדים, ככל האפשר.
  • נהגו בשיקול דעת ובמתינות, גם במקרים של תוקפנות או כעס מצד המראיין או אחד הנבחנים.
  • השקיעו זמן ומחשבה במבחני האישיות, ענו בשיקול דעת, גם אם במהלך המבחן יש מצב שמעורר בכם תחושות מעורבות או כעס.
  • חשוב להבין שהבוחנים מחפשים מועמדים אשר מתאימים לדרישות החברה המגייסת, ואם אתם חשים כי לא הצלחתם במבחן אחד, אין זה אומר שלא תצליחו במבחנים אחרים.

 

שלבי תהליך ההערכה – מידע, טיפים והמלצות

תהליך ההערכה מורכב בדרך כלל ממספר שלבים: שלב ההצגה העצמית, שלב הדינאמיקה הקבוצתית ושלב הסימולציות. בחלק ממרכזי הערכה מתקיימים גם מבחנים פסיכוטכניים ומבחנים ייעודיים, בהם מבחני ניהול (למועמדים לתפקידים בכירים).
שלב ההצגה העצמית:

בשלב זה יתבקש כל אחד מהמועמדים להציג את עצמו. מדובר בהצגה עצמית קצרה ועניינית שדומה במהותה לשאלה המוכרת המוצגת בפני מרואיינים בראיונות עבודה רגילים.

לפניכם כמה טיפים שיסייעו לכם להצליח בשלב זה:

  • שמרו על מסגרת הזמן:אל תציגו את עצמכם ביותר מדקה וחצי, לכל היותר.
  • התכוננו: הכינו מראש את ההצגה העצמית שלכם והתאמנו על דרך המענה שלכם.
  • שמרו על קשר עין עם שאר המשתתפים, ובפרט עם המאבחנים.

 

שלב הדינמיקה הקבוצתית:

הדינאמיקה הקבוצתית מסייעת לזהות מהי ההתנהגות החברתית של כל אחד מהנבחנים. המועמד יתבקש למלא מטלות בקבוצה, המונה, בחלק מהמקרים, מתמודדים נוספים על אותו תפקיד. בשלב זה נבחנים כישורים חברתיים שונים, כמו יכולת עבודה בצוות, יכולת תפקוד תחת לחץ, יוזמה ויכולת השפעה על אחרים, סגנון תקשורת (למשל: אגרסיביות או הקשבה), כישורים ייחודיים לתפקיד כגון יכולת ניהולית ומנהיגות, שירותיות, יכולת הצגה וכיו”ב. המטרה היא לאבחן את מידת הביטחון החברתי של הנבחנים, וכן את מידת התאמת הכישורים החברתיים של המועמד לתפקיד עליו הוא מתמודד. הבוחנים מנסים לנבא כיצד הנבחן יתמודד עם לקוחות, עובדים והנהלה, במסגרת התפקיד העתידי.

לפניכם כמה טיפים שיסייעו לכם להצליח בשלב זה:

  • שתפו פעולה והיו אקטיביים: הסימולציה מדמה התייחסות שלכם לעבודה, לכן התנהגו כאילו זהו הדבר החשוב ביותר עבורכם כרגע ובצעו זאת כפי שהייתם מתייחסים לעבודתכם.
  • הקפידו להביע את דעתכם: היו נחושים להשפיע על הקבוצה לקבל את דעתכם. אם דעתכם לא תשמע, יחשבו שאתם אדישים, חסרי בטחון או סגורים.
  • התייחסו לשאר המתמודדים.היו נעימים וקשובים ככל האפשר. אז מצאו את האיזון בין היותכם נחושים להשפיע לבין היותכם קשובים ונעימים, כדי שלא תתפסו כאגרסיביים או שתלטניים.

 שלב הסימולציות:

בשלב זה תתבקשו לשחק תפקיד של עובד בחברה המתמודד עם קושי בתחום העיסוק העתידי שלכם. למשל: תגלמו מנהל פרויקט המתמודד עם לקוח לא מרוצה, שאותו יגלם מועמד אחר.

לפניכם כמה טיפים שיסייעו לכם להצליח בשלב זה:

  • משחק תפקידים:יתכן שתצטרכו לגלם תפקיד הדומה לזה שעליו אתם מתמודדים, ומועמד אחר או המראיין יהיה לקוח, עובד או דמות אחרת שיציגו קושי איתו תצטרכו להתמודד. עליכם למלא את התפקיד על הצד הטוב ביותר, בחוכמה ובשיקול דעת, ובמקרה הצורך להפעיל חשיבה יצירתית לפתרון בעיות. אם תגלמו את התפקיד הנגדי, סביר להניח שנבחנות האסרטיביות, המקוריות והיצירתיות שלכם. הזהרו מהפגנת אגרסיביות בתפקיד זה.

אילו תכונות נבחנות בשלב זה? יכולת בינאישית, התמודדות חברתית, פתרון בעיות, נחישות, יצירתיות, גמישות, מתן מענה, הקשבה.

 

מבחנים פסיכוטכניים (מבחני חשיבה) ומבחנים ייעודיים/מבחני ניהול:

המבחנים הפסיכוטכניים מכונים גם מבחני אינטליגנציה, מבחני IQ או מבחני חשיבה. מטרתם לנבא את יכולת ההצלחה בעבודה בהנחה שציונים טובים במבחנים אלה, מנבאים יכולת ביצוע טובה יותר של התפקיד. כדאי לזכור: תרגול והדרכה משפרים את הביצוע במבחנים פסיכוטכניים ולכן חשוב להתכונן ולהגיע למיצוי היכולת על ידי תרגול מוקדם.

המבחנים כוללים:

  • מבחנים כמותיים: בוחנים כולת הסקה כמותית, בהם: מבחני ידע חשבון בסיסי, סדרות, אומדנים, בעיות מתמטיות, יכולת ניתוח מידע והסקת מסקנות, מבחני צורות (מטריצות), ידע טכני (לתפקידים טכניים), אי שיוויונים ועוד.
  • מבחנים מילוליים: בודקים ההבנה והסקת המסקנות ממידע מילולי. בין המבחנים: מבחני הבנת הנקרא, אנלוגיות מילוליות והקשרים בין מילים, השלמת משפטים, לוגיקה, דקדוק ואיות אוצר מילים, ועוד.
  • מבחני צורות: בחינת יכולת אבחון, הסקה והשלכה לוגית מסדרות צורניות שונות, המתבססים על כישורי תפיסה וניתוח אישיים.
  • מבחנים ייעודיים (מבחני נישה): מתבצעים בחלק מהמקרים ובודקים יכולות ייעודיות לתחומים מסוימים כמו מבחנים למתכנתי מחשבים, אנשי QA, מזכירות וכדומה. מבחנים אלה נערכים לרוב בנוסף על המבחנים האחרים.
  • מבחני ניהול: מיועדים לבחון יכולות ניהול שונות של מועמדים לתפקידי ניהול בכירים. אחד הפופולאריים שבהם הוא מבחן דואר נכנס המציב את הנבחן בתרחיש המדמה יום עבודה לחוץ במיוחד. המועמד מתבקש לטפל במטלות דחופות שהגיעו אליו בלחץ זמן.